نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
در تحقیق حاضر این سؤال که آسیبهای روانی اثرگذار روی دانشجویان که حاصل جنگ نرم هستند و همچنین برخی از منابع مقابله با آن کدماند مورد مطالعه قرار گرفت. کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز که در سال تحصیلی 1393 مشغول تحصیل بودند جامعه آماری را تشکیل دادهاند که از بین آنان 191 دانشجو به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. طرح تحقیق توصیفی– اکتشافی است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته، استفاده به عمل آمد. نتایج تحلیل نشان داد که آسیبهای روانی حاصل از جنگ نرم روی دانشجویان عبارتاند از گرایش به فضای مجازی و تبعیت از مدلهای غربی (مرکب از 9 آسیب) و بینشاطی و کاهش خودباوری (مرکب از 7 آسیب). ضمناً بزرگان قوم، استاندار، نیروهای نظامی، مدیران اقتصادی، جشنهای مذهبی، ائمه جمعه، رسانههای محلی و اساتید دانشگاه به ترتیب بیشترین و مهمترین منبع مقابله با جنگ نرم تلقی میشوند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Trauma of soft war and determine some coping resources
نویسنده [English]
- Karim Savari
Associate Professor and Faculty Member of Psychology Department, Payame Noor University
چکیده [English]
In this study, trauma affects of soft power on students and also some resources for coping with it has studied. All students of Payam Noor University of Ahvaz have considered in the academic year 2015. Among The population that had formed, 191 students have selected by multistage random sampling. This paper is a descriptive - exploratory study and to collect data has been used of researcher-made questionnaires. The results showed that the trauma of war on students include trends in cyberspace and follow the Western model (consisting of 9 trauma) and somber and lower self-esteem (consisting of 7 trauma). The elders, governor, military, business executives, religious celebrations, imams, local media and university professors. Respectively the highest and most important coping sources deemed confront the soft war.
کلیدواژهها [English]
- Soft War
- Trauma
- Coping Resources