2024-03-28T21:08:38Z
https://www.spba.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3042
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1393
4
11
تحلیل نظریه تولید دانش هسته ای در اندیشههای مقام معظم رهبری
تولید دانش در هر کشور نشانه توانمندی آن کشور در خصوص درنوردیدن مرزهای علمی نوین بوده و بدون شک تولید دانش یکی از مهمترین فرایندهای مدیریت دانش نیز بحساب میآید، و علوم و فنون هستهای جزو فنآوریهای پیشرفته و برتر در عصر کنونی میباشد. امروزه تاثیر این علوم در گسترش دانش بشری، تسلط بر طبیعت، تامین رفاه و پیشرفت زندگی بشر غیر قابل تردید بوده و به درستی میتوان آنرا از عناصر و محور های اصلی توسعهی پایدار و از عوامل مهم اقتدار یک کشور به شمار آورد.
مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز همواره بر ضرورت و نیاز کشور بر استفاده صلحآمیز دانش هستهای تاکید داشتهاند، با این وجود قدرتهای سلطهگر همواره ایران را متهم به ساخت بمب اتمی کردهاند.در این مقاله با استفاده از روش تحقیق کیفی رویش نظریه، دیدگاهها و رهنمودهای مقام معظم رهبری مورد تحلیل قرار گرفته است و تلاش گردیده تا ضرورت تولید دانش بویژه دانش هستهای در ایران از سخنان ایشان استخراج گردد.
دانش هستهای
تولید دانش
رویش نظریه.مقام معظم رهبری.جمهوری اسلامی ایران
2014
09
23
9
28
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1393
4
11
تحلیل مولفه های قدرت نرم ترکیه (2002 تا 2012)
این مقاله بر آن است تا مولفه های قدرت نرم ترکیه پس از به قدرت رسیدن حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در سال های 2002 تا 2012 را مورد مطالعه قرار داده و نشان دهد که چگونه ترکیه در این یک دهه بر خلاف دوره حاکمیت سکولارها تلاش کرده است تا به جای تاکید بر قدرت مادی به افزایش قدرت نرم خود در دو سطح ملی و فراملی بیفزاید. نویسنده این مقاله در صدد است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به این سوال که مولفه های قدرت نرم ترکیه در دو سطح ملی و فراملی در سال های 2002 تا 2012 کدامند، پاسخ دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد کهمولفه های قدرت نرم ترکیه در دو سطح ملی و فراملی بر اساس هنجارها در فرآیند تعامل بین گروهها و جریانها در داخل این کشورو تعاملات این کشور با سایر کشورها شکل گرفته است.رفتار رهبران حزب عدالت و توسعه نشان میدهد که این کشور چون گذشته در تامین منافع ملی خود صرفا بر قدرت مادی تاکید نمیکند، بلکه بر هنجارها و ارزشهایی تاکید دارد که هویت این کشور را برساختهاند، هویتی که بر اساس آن منافع ملی این کشور در سطح منطقهای و بینالمللی تعریف میشود
اسلام گرایی
قدرت
نفوذ
قدرت نرم.ترکیه
2014
09
23
29
48
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1393
4
11
دیپلماسی دفاعی ـ امنیّتی جمهوری اسلامی ایران در برابر دیپلماسی اجبار ایالات متحده آمریکا
هدف اصلی از ارائه این مقاله، شناخت و بررسی «چالشهای دیپلماسی دفاعی- امنیّتی جمهوری اسلامی ایران در برابر دیپلماسیاجبار ایالات متحده آمریکا» بوده که در آن، برای تبیین بیشتر موضوع، ضمن واکاوی چگونگی بهکارگیری راهبردِ «دیپلماسیاجبار» توسط ایالات متحده آمریکا، علیه «جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشگر سعی در ارائه و اخذ الگویی مناسب برای مقابله با چالشهای ایجاد شده علیه منافع ملّی جمهوری اسلامی ایران، داشته است. با این حال، روش اجرای این تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده وابزار گردآوری دادهها و اطلاعات، کتابهای ارزشمند در این زمینه و مقالات موجود در کتابخانهها و سایتهای اینترنتی معتبر و نیز منابع و گزارشهای منتشر شده توسط مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دفاعی- امنیّتی، بودهاست. با این وجود، یافتههای مهم و اصیلِ مقاله مورد بحث، این بوده که با توجه به رویکرد دیپلماسیدفاعی- امنیّتی کشور جمهوری اسلامی ایران و نیز با در نظر گرفتن تحفظ هرچه بیشتر منافع ملّی کشور، ارائه «مُدل مفهومی» مطلوب برای شناخت چالشها، از نتایج ارزشمند و پایدار آن به شمار میرود.
دیپلماسی
دفاع
امنیّت
چالش
ایالات متحده آمریکا. جمهوری اسلامی ایران. دیپلماسی اجبار
2014
09
23
49
78
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1393
4
11
تحلیل قدرت نرم بریتانیا
قدرت نرم واژه ای است که در نظریه های روابط بین الملل برای توصیف توانایی یک مجموعه سیاسی، مانند دولت به کار می رود. توانایی ای که به طور مستقیم بر رفتار یا منافع سایر نهادهای سیاسی از طریق شیوههای فرهنگی و ایدئولوژیکی تاثیرگذار است. مقوله قدرت نرم در نظریات جدید مفهومی ترکیبی بوده و فراتر از چارچوب قدرت سخت است و شامل مؤلفه هایی نظیر فرهنگ، ارزش ها، سیاست خارجی و تولیدات علمی و فنآوری می شود. در هیمن راستا دولت بریتانیا به دلیل برخورداری از ظرفیت های داخلی و بین المللی یکی از شاخص ترین بازیگران جهانی در عرصه تولید و بکارگیری قدرت نرم می باشد. بنابراین در پژوهش پیش رو به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که مهمترین منابع قدرت نرم بریتانیا در سیاست خارجی این کشور کدام است؟ در پاسخ به این پرسش مبادرت به شناخت منابع و سازمان های متولی تولید و کاربست قدرت نرم بریتانیا کرده ایم. براین اساس تقسیم منابع قدرت نرم به دو حوزه منابع جامعه محور و دولت محور راهشگای شناخت جامع و کاربردی این پژوهش است.
قدرت نرم
سیاست خارجی
بریتانیا
فرهنگ
دیپلماسی.جمهوری اسلامی ایران
2014
09
23
79
106
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1393
4
11
منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
تغییرات گسترده و جریانساز محیط جهانی طی دهههای اخیر و کاهش مقبولیت کاربرد قدرت سخت، توجه به مظاهر قدت نرم را برای کنشگران اجتنابناپذیر ساخته است. لذا کشورهای مختلف حتی در سطوح منطقهای سرمایهگذاریهای قابلتوجهی به منظور ارتقاء منابع قدرت نرم خود انجام دادهاند. امروزه سرمایهگذاری در حوزهی استحصال قدرت نرم امری نیست که هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران ـ به عنوان یکی از اعضای نظام جهانی که لاجرم باید خود را با اقتضائات این نظام سازگار سازد ـ از آن مستثنی باشد. مقالهی پیشرو شناسایی و بررسی منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در دستورکار دارد. سؤال اصلی مقاله در خصوص چیستی منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است و نگارندگان با کاربرد روش توصیفی ـ تحلیلی و در چارچوب نظریهی قدرت نرم جوزف نای این فرضیه را مطرح میسازند که جمهوری اسلامی ایران در سه سطح فرهنگ، ارزشها و سیاست خارجی منابعی برای اعمال قدرت نرم در اختیار دارد که در صورت شناخت دقیق و سرمایهگذاری مناسب، به خوبی قابل استحصال هستند. نوآوری مقالهی حاضر بیشتر ناشی از توجه به کنش سیاست خارجی به عنوان یک منبع مولد قدرت نرم است. نگارندگان با طرح شاخص عدم منفعتمحوری در سیاست خارجی مدعی هستند رفتارها و کنشهای غیرمنفعتمحورانهی یک کشور در ارتباط با سایرین میتواند منجر به ارتقاء وجهه و در نتیجه افزایش قدرت نرم آن در جوامع مخاطب گردد. در این زمینه به مصادیقی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران استناد شده است.
قدرت نرم
جاذبه
فرهنگ
ارزشها
سیاست خارجی
2014
09
23
107
126
فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
مطالعات قدرت نرم
2322-5580
2322-5580
1393
4
11
دیپلماسی علمی به مثابه قدرت نرم
با توجه به تحولات سریع و پیچیدگی روزافزون سازوکارهای ارتباطات بینالمللی در زمینههای مختلف که منحصر به مرزهای جغرافیایی کشورهانیست و نیز با توجه به پدیدار شدن مفاهیم جدیدی از دیپلماسی مانند دیپلماسی رسانهای و دیپلماسی فرهنگی، برای تنظیم مناسبات بینالمللی در حیطۀ علم و فناوری نیز مجموعهای از دیدگاهها، سازوکارها، و عوامل مورد نیاز است که در مجموع از آن میتوان به "دیپلماسی علمی" تعبیر کرد. با اینکه از نظر ارائۀ تعریفی جامع و مانع هنوز دیپلماسی علمی مفهوم قابل بحثی دارد، اما به طور کلی میتوان آن را در چارچوب وسیعتر قدرت نرم و به عنوان بخشی از جریان سلطه و مقاومت تحلیل کرد.با توجه به چنین نگرشی نسبت موضوع دیپلماسی علمی و نیز نبود سابقۀ بررسی قابل توجه در این زمینه در کشورمان، دو مسألۀ اصلیمد نظر در پژوهش حاضر عبارتند از بررسی بخشهای مربوط به همکاریهای بینالمللی علم و فناوری در اسناد کلان کشور و نیز آسیبشناسی وضعیت موجود سیاستها، فعالیتها، و برنامههای علم و فناوری کشور از منظر دیپلماسی علمی. در این راستا، سند چشمانداز بیست سالۀ جمهوری اسلامی ایران، برنامۀ پنج سالۀ پنجم توسعۀ کشور، و سند راهبردی کشور در امور نخبگان به همراه نقشۀ جامع علمی کشور از طریق روش کیفی تحلیل محتوی مورد بررسی قرار گرفت و دادههای حاصل از مصاحبه با برخی مسئولین و صاحبنظران علم و فناوری کشور نیز بررسی شد که بر این اساس، پیشنهادات و اصولی کلی برای جهتدهی دیپلماسی علمی کشور ارائه میشود.
دیپلماسی علمی – همکاریهای علمی بینالمللی –سیاستگذاری علم و فناوری –اسناد ملی علم و فناوری
2014
09
23
127
147